Koukám, že to "revoluční letadlo" stále letí. Se vší pravděpodobností se sice jedná o legální produkt spoření do zlata s možností zisku na provizích za získávání nových střadatelů. Přesto je zde několik záludností, které jsem sumarizoval do následujících bodů, na které by si měl dát potenciální zákazník pozor.
12 důvodů, proč dobře zvážit spolupráci se společnostmi Revoluční příjem a Swiss gold.
1. Název. Přívlastek "revoluční" napovídá, že se mi něco vnucuje, zkrášluje, prostě se chce zalíbit laciným slovíčkem. Trochu mi to připomíná Německou Demokratickou Republiku. Pokud si někdo musí dávat do názvu takovéto slovíčko, je velká pravděpodobnost, že ta revolučnost, respektive demokracie, nebude úplně košer.
2. Informace pouze po zadání kódu, nebo kontaktních údajů. Bez odkazu stávajícího člena si nic nepořídíte, ani se nic nedozvíte. Fotografie usmívajících se lidiček, co jsou díky Revolučnímu příjmu "za vodou" vyvolávají spíše ostražitost. Minimálně jeden z nich, Zdeněk Ruckl, má chybně uvedené jméno. Správně je Zdeněk Rückel. Podbízivě působící web s líbivými schémátky, ale způsob a čísla popisující z jakých peněz konkrétně se vyplácejí provize, zde kloudně popsáno není. Pouze obecná věta, že se Swiss gold dělí o svoji provizi 8,8 % se svými střadateli. Kolik mají vlastní režii a náklady, nebo třeba počet zaměstnanců a jiné reference, člověk může jenom hádat. Nikde na jejich stránkách se nelze dočíst, na jaké cílové částky a na jak dlouhé časové období lze smlouvy podepsat.
3. Stáří a reference na tyto společnosti. Obě se objevily na začátku tohoto roku. To sice solidnost principielně nevylučuje, ale snižuje to pravděpodobnost, že se upisujete někomu se zkušenostmi, zázemím a důvěryhodností. Kdo těmto společnostem bude věřit víc než svému investorskému rozumu? Kdo jim bude věřit víc, než velkým bankovním ústavům?
4. Vytváří iluzi podnikání v MLM. Ono se to sice na jejich oficiálních stránkách přímo nepíše, ale spousta zúčastněných žije v iluzi, že je to multi-level marketing. Nemůže to být žádný marketing, protože není nabízen žádný produkt, kromě členství samotného. Je nabízeno pouze členství ve spořícím programu. Jenom provize za získávání nových střadatelů zde dosahuje poněkud pyramidálních rozměrů. Jestli to možná je affiliate marketing si nejsem jist. Nicméně absence skutečného předmětu obchodu (marketingu) zůstává. Jako návnada, nebo spíš právnická klička, je členství spojeno s reálným produktem "výhodného" spoření do zlata.
5. Několik znaků pyramidy neboli letadla. Sice RP pravděpodobně nesplňuje právní definici zakázané pyramidy, ale několik jejich znaků má. Již zmíněný pyramidový systém provizí, který není financován z prodeje produktu NEČLENŮM systému, ale z vkladů střadatelů. Slib snadného zisku za pár hodin týdně. Nepřehledné a omezené informace o společnosti a jejím produktu. Kromě členství samotného žádný produkt. Toto je pouze svázáno s jakýmsi spořením, aby podnik nebyl nezákonný. Pěkně je to popsáno na Wikipedii po zadání fráze: "pyramidové schéma".
6. Předražený produkt spoření. Společnost Swiss gold si účtuje provizi 8,8 %. Podle smlouvy se prý prvně splácí provize a jen malý podíl (10 %) ze splátek jde na vlastní spoření. Takže při běžných cílových částkách po dvou letech sice můžete smlouvu vypovědět, ale naspořeno nemáte tím pádem skoro nic. Cena jednoho gramu zlata je výrazně vyšší, než při přímém nákupu. Fráze o 20 % levnějším zlatě je účelově napsaná tak, aby nepozorný čtenář nabyl dojmu, že ušetří. Na podstránce se však píše: "
investiční zlato se prodává ve slitcích již od 1 gramu, aby si jej mohl dovolit alespoň v malém množství koupit každý. Ale výrobní náklady na ně jsou vysoké, a tak vycházejí oproti 50gramovým cihličkám průměrně o 20 % dráž. Například k 2.1.2012 stál jeden gram z 50gramové cihličky 1035 Kč, kdežto gramový slitek jste mohli pořídit za 1262 Kč".
7. Nemožnost výběru jiného cílového produktu spoření. Jiné gramáže slitku nebo mince, nebo třeba stříbra.
8. Agresivní praktiky některých členů. Spamování různých fór. Cenzura na diskusních fórech jednotlivých prezentací Revolučního příjmu. Doplnění: Diskuse už byly ve většině případů pozastaveny.
9. Blížící se nasycení trhu. Matematika pyramidového efektu je nelítostná. Lidé v posledním levelu, v základně pyramidy, prostě velmi brzy nemají kde sehnat další vkladatele. Kolik lidí tady v naší malé zemičce je vůbec schopných měsíčně dávat stranou 1000 Kč? Kolik z nich půjde přesvědčit k tomuto investování. Průměrný střádal peníze raději svěří Kalouskovi a jeho důchodovým pilířům. Ne že bych ministrovi financí fandil, ale průměrný člověk je hodně konzervativní a takovéto revoluční produkty odmítne. No a upsaným nešťastníkům zůstane jen nevýhodná smlouva na spoření a exponenciálně se snižující šance, že seženou další do hry.
10. Takovéto spoření do "papírového zlata" je popřením smyslu ukládání prostředků do fyzické komodity. Mělo by jít o to, že část majetku má člověk FYZICKY. Má to být ochrana před velkými společenskými a ekonomickými výkyvy. Což mi příslib podílu na cihličce někde v bance neposkytuje. Informace, že notář cihličky pravidelně kontroluje, je prázdná (třebas pravdivá) fráze.
11. Podivnosti okolo webu revoluční-příjem.com. Web jednoho z "řadových" členů. Registrace domény revoluční-příjem.com na které je tento web byla provedena několik měsíců před tím, než byla založena společnost Swiss gold a na internetu se objevil Revoluční příjem. Pan Rückel, majitel tohoto webu, je jedna z usmívajících se tváří referujících na úvodní oficiální stránce RP. Na svém webu revoluční-příjem.com nabízel letní akci s dvojnásobnými provizemi (pro 5 a více nově získaných střadatelů). Proč se s tak revoluční nabídkou nechlubili i na domovské stránce revoluční-příjem.cz ? Je snad Zdeněk Rückel zakladatelem celého systému? Jsou si všichni členové RP rovni?
12. Z jakých peněz RP zaplatila reklamu v TV Prima? Tomu, že reklama bude skutečně odvysílaná, jsem nevěřil. Podnik se strukturovaným systémem provizí a utrácí statisíce za TV reklamu? To je unikát. Bude potřeba hodně nových vkladatelů, aby se to zakladatelům vrátilo. Nejspíš potřebují naplnit základnu pyramidy.
Zlatý voči.